Skapa en genväg till en sida i Inställningar i Windows 11.

Om du behöver komma åt en sida i Windows Inställningar så kan du ska en genväg dit. Varje sida har en egen adress den kallas för URI eller Uniform Resource Identifier. Via den här adressen kan du direkt öppna önskad sida.

elevenforum.com hittade jag en lista på alla URI kommandon. Så hur gör man då för att skapa en genväg till en inställning. Jag fick frågan om hur man öppnar Lagring via en genväg så jag tar det som ett exempel. Går man till Elevenforums lista så hittar man Storage i listan. URI för Storage är ms-settings:storagesense. Det är själva adressen vi ska använda.

Så för att skapa genvägen på skrivbordet gör vi på följande sätt:

1. Högerklicka på skrivbordet och gå till Nytt – Genväg.
  2. I dialogrutan skriver du in URI adressen och trycker på Nästa.
  3. I nästa ruta skriver du in Lagring som namn på genvägen. Du får så klart skriva vad du väl men det är ju bra om man vet vart den leder.
  4. Tryck sedan Slutför.
  5. Nu ska du ha en genväg till segmentet lagring under Inställningar, på ditt skrivbord.

Du kan naturligtvis skapa en genväg till vilken sida du vill under Inställningar. Lagring är bara ett exempel.