Bifoga en fil i appen E-post.

Det är inte ovanligt att man måste skicka med ett dokument tillsammans med ett e-postmeddelande. Det gör man enklast genom att bifoga ett dokument i sitt meddelande. Kon ihåg funktionen BIFOGA. Funktionen BIFOGA symboliseras med ikonen som ser ut som ett GEM. Det är samma i alla e-postklienter och webbklienter för e-post, gemet betyder bifoga ett dokument.

Jag ska visa hur man bifogar ett dokument i appen e-post för Windows 10 och Windows 11.

  1. Öppna appen E-post.
  2. Tryck på plus-tecknet för att skriva ett nytt e-postmeddelande.
  3. Ange mottagarens e-postadress i fältet Till.
  4. Skriv en rubrik i fältet Ämne. Man bör aldrig skicka e-postmeddelanden med ett tomt ämnesfält.
  5. Skriv ditt meddelande till mottagaren som vanligt i brevsektionen.
  6. Nu ska vi bifoga dokumentet i meddelandet. När vi ska bifoga ett dokument så är det viktigt att vi vet var på hårddisken vi har sparat det. Jag har sparat mitt dokument i mappen Dokument i min användarprofil.
  7. Tryck på verktygsfältet Infoga i det nya brevet.
  8. Klicka på ikonen som ser ut som ett gem. När du gör det öppnas utforskaren där du ska hämta ditt dokument. Kom ihåg att du bifogar en kopia av ditt dokument. Det ursprungliga dokumentet försvinner inte från din dator när du bifogar ett dokument.
  9. Gå till mappen där du har sparat ditt dokument. Klicka på det för att markera det och tryck på Öppna för att bifoga det i brevet.
  10. Nu ska dokumentet ligga med i ditt e-postmeddelande. Nu kan du skicka ditt brev.
Bifoga ett dokument i E-post.
Så här ser det ut när det är bifogat och klart.

Tips!

Om du ska bifoga ett dokument som mottagaren inte ska kunna redigera så rekommenderar jag att du gör om den till en PDF. Till exempel om man skickar en Offert eller kostnadsförslag.

Om du vill läsa om hur man skapar en PDF i Microsoft Office så kan du läsa om det här.

Om du använder LibreOffice kan du läsa om det här.