Backup = Säkerhetskopiering av viktiga filer.

Jag är förvånad över hur många det är som inte vet vad ordet backup betyder. När jag eller mina kollegor frågar om kunden behöver backup på något i sin dator så möts man av en mycket förvirrad kund. När man tar en backup så innebär det att man säkerhetskopierar kundens bilder och dokument. Det här måste man t.ex. göra om man ska installera om operativsystemet Windows i en dator. Det bästa är naturligtvis om man själv säkerhetskopierar sina filer regelbundet. Detta minskar risken för att du förlorar filerna om din hårddisk skulle gå sönder. För hårddiskar kan gå sönder på ett sådant sätt att det blir omöjligt eller mycket kostsamt att rädda filerna.

Ta backup själv!

Windows 10

Windows 10 har en ganska smidig funktion för att ta backup på datorn. Du hittar den under Start-menyn – Inställningar – Uppdatering och Säkerhet – Säkerhetskopiering. Under Säkerhetskopiering ska du välja säkerhetskopiera med hjälp av Filhistorik. Klicka på Lägg till en enhet. Enheten är den hårddisk som du ska säkerhetskopiera till. Välj en annan fysisk hårddisk. Inte samma som du har Windows på. Du kanske har en USB ansluten hårddisk kopplad till din dator. Den kan du använda. Se bara till att den har tillräckligt med lagringsutrymme så att säkehetskopieringen inte slutar fungera pga att det blir fullt på måldisken. När du har lagt till din hårddisk så kan du gå in på Fler alternativ och lägga till mappar som ska säkerhetskopieras eller ta bord mappar som inte behöver övervakas för backup.

MacOS

MacOS har en funktion som heter Time Machine. När du kopplar in en extern hårddisk i din mac-dator kommer du att få frågan om disken ska användas som Time Machine disk eller inte. Om du väljer att använda den som hårddisk för säkerhetskopiering kommer Time Machine kontinuerligt att ta backup på din dator. Du kan enkelt återställa individuella filer från Time Machine om du finner att de har försvunnit.

Molnet

Vare sig du har en Mac eller en PC med Windows så kan du använda dig av molntjänster såsom Dropbox, Google Drive, OneDrive eller Icloud för att ta backup till molnet. Välj en molntjänst som du vill använda. Ladda hem synkroniseringsprogrammet och och installera det i din dator. Logga in med de kontouppgifter du har för tjänsten. När programmet har installerat sig i datorn har du oftast en mapp i datorn som heter som tjänsten. T.ex. OneDrive, eller Dropbox. Spara filerna i den här mappen på datorn så synkas de sedan till molnet för extern lagring. Nu har du filerna lokalt i datorn och en kopia i molnet. Med molnet menar jag att filerna ligger på en server som tillhör molntjänst leverantören.

Till sist så vill jag dela med mig av de här visdomsorden som jag hittade på Internet. Jag vet inte vem som har gjort den men den är ganska träffande.