Lindasdatorskola rekommenderar! – Eset Internet Security

Windows 10 och 11 har numera inbyggda Antivirusskydd men om du vill ha ett skydd som ger dig ytterligare trygghet ska du definitivt investera i ett skydd från en leverantör som har detta som sin huvudsyssla. Själv använder jag själv samt rekommenderar programvara från Eset. Versionen Eset Internet Security fungerar i Windows, macOS samt Android.

Eset Internet Security
Bild från programmets gränssnitt

Här är några några funktioner som definitivt gör det värt att skaffa ett skydd från Eset:

Skydd mot nätfiske

”Skyddar din integritet och dina tillgångar mot försök från bedrägliga webbplatser att inhämta känslig information, såsom användarnamn, lösenord eller bankuppgifter, eller att förse dig med falska nyheter från till synes välrenommerade källor. Skyddar dig mot homoglyf-baserade attacker (där tecken i länkar är ersatta med andra tecken som ser likadana ut, men faktiskt inte är desamma).”

Skyddsbeskrivningarna är citerade från Esets Hemsida.

Bank och betalskydd

”Innehåller en specialsäkrad webbläsare som låter dig betala säkert på nätet och köra alla kompatibla webbläsare i säkert läge som standard (efter inställning). Skyddar dig automatiskt när du gör bankärenden över nätet och när du hanterar webbaserade plånböcker för kryptovalutor. Krypterar kommunikationen mellan tangentbordet och webbläsaren för att ge säkrare transaktioner och informerar dig när du använder funktionen på öppna trådlösa nätverk. Skyddar dig mot ”keyloggers”.”

Network Inspector

”Låter dig testa din hemrouter med avseende på sårbarheter, som svaga lösenord eller föråldrad firmware, och ger dig en lättåtkomlig lista över enheter anslutna till routern (smartphones, smarta enheter) med förbättrad enhetsdetektering, så att du kan se vem som är uppkopplad (enhetsnamn, IP-adress, MAC-adress, etc.). Låter dig söka efter sårbarheter i olika smarta enheter och ger förslag på hur du kan lösa eventuella problem.”

Skydd mot botnät

”Ett extra säkerhetslager som skyddar mot malware i botnät – förhindrar att din dator används av någon för utskick av skräppost och nätverksattacker. Dra nytta av en ny typ av detektering tack vare nätverkssignaturer, för ännu snabbare blockering av skadlig trafik.”

Device Control

”Gör det möjligt att förhindra obehörig kopiering av privata uppgifter till en extern enhet. Låter dig blockera lagringsmedier – CD-skivor, DVD:er, USB-minnen och disklagringsenheter. Låter dig blockera enheter från att ansluta via Bluetooth, FireWire och seriella/parallella portar.”

Föräldrakontroll

”Gör att du kan välja bland fördefinierade kategorier beroende på hur gamla dina barn är. Ger dig möjlighet att ange ett lösenord för att skydda inställningarna mot modifiering och förhindra otillåten avinstallation av produkter.”

Webbkamera-skydd

”Övervakar ständigt alla processer och program som körs på din dator för att se vilka som försöker använda din webbkamera. Det varnar dig om någon oväntad process försöker komma åt webbkameran och låter dig blockera dem.”

Brandvägg

”Förhindrar obehörig åtkomst till din dator och missbruk av dina personuppgifter.”

Network Attack Protection

”Förutom att du får en brandvägg skyddas även din dator automatiskt från skadlig nätverkstrafik genom blockering av hot som avslöjas på grund av farliga trafikmönster.”

Antispam

”Förhindrar att oönskad e-post översvämmar inkorgen.”

Antispam-funktionen fungerar i Microsoft Outlook, e-posthanteraren som följer med Microsoft Office 365 prenumerationen samt versionen Hem & Småföretag.

Om du vill ha hjälp!

Om du tycker att det verkar intressant och vill ha hjälp med att komma igång med Eset på din dator kan du kontakta oss på Nordwaystore butiken i Oskarshamn på oskarshamn@nordwaystore.se.

Kommentar!

Naturligtvis finns det andra tillverkare av antivirus som även de har liknande skydd. Jag har dock valt att fokusera på en tillverkare som jag känner till och är mycket nöjd med.