Så här sköter du din inkorg!

Tyvärr är det allt för vanligt att Inkorgen i e-posten sköts dåligt hos användare på företag. Massor av meddelanden men inget av vikt. Det är nyhetsbrev från det ena stället efter det andra. Gigantiska Inkorgar som tynger ner servrarna i onödan. Funktionen som meddelar dig att du har olästa meddelanden i Inkorgen är värdelös för där ligger ju konstant tusentals olästa e-meddelanden och väntar. Jag tänkte att jag skulle ge dig några tips på hur man bäst hanterar sin Inkorg.

  1. Använd INTE din jobbmailadress till att registrera dig på diverse köpsajter och filmsajter. Så fort du gör det kommer de att börja ösa nyhetsbrev över dig. Det vill vi inte ha på jobbets mailserver. Ska du handla på nätet får du registrera en privat e-postadress som du får använda till det.
  2. Lämna INGA meddelanden olästa i år och dagar. Detta innebär inte att du måste läsa eländet. Du ska helt enkelt slänga det du inte läser direkt. Så här ska du göra: Låt säga att du får 20st e-postmeddelanden en dag. Av de här 20 så är bara 9st viktiga som berör dig och ditt arbete. Släng de 11 som inte är viktiga direkt i papperskorgen. Papperskorgen kan du låta vara i en månad i fall att du skulle råka slänga något av misstag. Men töm den med jämna mellanrum för att underlätta för servern.
  3. Avprenumerera dig från Nyhetsbrev. Om du skrollar ner längst ner på ett nyhetsbrev så hittar du oftast en länk för att avprenumerera eller som det heter på engelska Unsubscribe. Klicka på den för att slippa få nyhetsbrevet från just den här sajten.
  4. Om du använder en e-postklient som t.ex. Outlook kan du högerklicka på ett e-postmeddelande i listan och markera detta som skräp. Då ska det nästa gång filtreras direkt till skräpmappen. Detta fungerar så där eftersom de som skickar ut skräp ofta byter avsändaradresser. Glöm inte att tömma mappen skräppost emellanåt.
  5. Om du råkar klicka på ett skräppostmeddelande och de begär ett läskvitto så skicka INTE det. Då bekräftar du att din e-postadress finns. Det kan innebära mera skräp.

Om du följer de här enkla råden så ska du se att hanteringen av e-posten kommer att vara mer produktiv framöver. Lycka till!

Exempel på möjlighet att avprenumerera på nyhetsbrev.
Exempel på möjlighet att avprenumerera på nyhetsbrev.